David Engström: Så jobbar jag med Wavetable i Ableton Live 10
Loading...
0
30 dagars öppet köp
Fri frakt över 1000 kr
Dela upp din betalning
Över 40 000 artiklar

Just nu pågår VÅR-REA

detail picure
Studio 1869 dagar sedan

David Engström: Så jobbar jag med Wavetable i Ableton Live 10

David Engström

David Engström är en mångsidig musiker, producent och musiklärare med en passion för syntar och elektronisk musik. David använde Ableton Live för första gången 2007 och gjorde det snabbt till sitt förstaval på scenen, i studion och i klassrummet. David Engström är i skrivande stund Sveriges enda Ableton Certified Trainer och har hand om musikproduktionsundervisningen på Musikhögskolan i Ingesund.

Det bästa jag vet är verktyg som både är flexibla och mångsidiga, men samtidigt användarvänliga och lätta att förstå. Det var just dessa egenskaper som en gång fick mig att fastna för Ableton Live. Jag gillade själva programmet. Men dess syntar och effekter fick mig att bli mer kreativ och spontan i mitt musikskapande än jag någonsin hade varit tidigare. 

Jag minns lanseringen av Ableton Live 10. Programmet skulle innehålla en ny synt vid namn Wavetable. Jag minns hur jag för ett ögonblick blev tveksam. Hur kunde Ableton göra denna synt tillräckligt avancerad för mina behov, samtidigt som den skulle vara lättanvänd och intuitiv? Min personliga upplevelse är att när mjukvarusyntar (inte minst de med wavetable-syntes) blir mer avancerade så blir de samtidigt väldigt knepiga att förstå sig på. Mina frågetecken rätades snabbt ut. Med den vanliga storleken på plugins i Ableton Live använder man sig av flikar för att nå alla inställningar. Men likt Abletons EQ Eight och Sampler kunde Wavetable utnyttja ”expanded view”. Det betyder att Wavetable kan låta synten ta över mer av fönstret och på så sätt visa alla funktioner på samma gång. Två oscillatorer, tre envelopgeneratorer, två LFO:er, två filter av valbar typ och modulationsmatrisen. Allt med väldigt tydlig visualisering. Detta tillsammans med en hop med välkomna funktioner som sub-oscillator, glide, unison mm. 


Wavetable i ”expanded view”. Wavetable kan låta synten ta över mer av fönstret och på så sätt visa fler funktioner på samma gång.

Vad är ett ”wavetable”? 

För de läsare som inte känner till så är ett ”wavetable” en tabell av vågformer man steglöst kan röra sig i för att skapa föränderliga och dynamiska klanger. Just Wavetable i Ableton Live 10 kommer med en mängd sådana wavetables av alla tänkbara slag. Vågformerna och de valda positionerna är snyggt och tydligt visualiserade. Vågformerna kan även frekvensmoduleras, ”warpas”, ändras i pulsvidd och på andra sätt förändras. Det skapar enorma möjligheter när man programmerar ljud. Efter det jag hittat en klang jag tycker om, med en eller båda oscillatorerna, följer de andra verktygen i ljudskulpterandet. De två filtren kan kopplas på olika sätt beroende på hur man vill att ljudet ska färdas genom dem. Återigen gör visualiseringen det lätt att förstå vad som händer. Filtrena kan vara vanliga lågpass, högpass, bandpass och notch samt morph, som steglöst kan ändras. De kan även imitera klassiska filterkretsar som t.ex. state-variable eller transistorstege (som i Moogs syntar) som har till uppgift att ge värme eller aggressivitet beroende på användarens preferenser. 

Wavetables unison-funktion blev en härlig överraskning. Unisonfunktionen låter synten spela upp flera kopior av ljudet med olika variationer. Detta skapar en härlig fyllighet och bredd. Det var väntat att Wavetable skulle ha ett unison-läge. Men jag blev glatt överraskad när jag såg att synten faktiskt hade sex olika varianter av hur effekten kunde uppnås. Skillnaden mellan de olika varianterna är stor. 

Ett av de roligaste momenten med Wavetable är möjligheten att via ”modulation matrix” styra olika parametrar från modulatorerna, de tre adsr-envelopgeneratorerna och de två lfo:erna. Wavetable är ovanligt flexibel i hur man kan ändra dess former, krökningar och funktioner. Även detta är intuitivt och väldigt bra visualiserat. Och det går snabbt att förstå hur det hänger ihop. Trycker vi på en parameter någonstans i synten så dyker den upp i tabellen. Väl i tabellen kan vi välja hur mycket av valfri modulator eller midi-information som ska kontrolleras. 

Wavetable är även den synt jag oftast plockar fram när jag skapar min egen musik. Jag kan ofta förutsättningslöst sitta och leka, och det slutar ofta med ett spännande resultat som kan inspirera mig till en hel låt. Det är ganska imponerande tycker jag.

 

Mångsidigheten med Wavetable och det faktum att den är professionell och avancerad gör att det är Wavetable jag oftast tar fram när jag undervisar i elektronisk musik. Mina yngsta elever, som är så unga som 11-12 år, förstår grunderna i Wavetable och använder synten när de skapar sina egna ljud. Med de vuxna eleverna på musikhögskolan kan vi börja från grunden med en simpel vågform, och sluta med riktigt avancerad ljud-design. Wavetable är även den synt jag oftast plockar fram när jag skapar min egen musik. Jag kan ofta förutsättningslöst sitta och leka, och det slutar ofta med ett spännande resultat som kan inspirera mig till en hel låt. Det är ganska imponerande tycker jag. Ableton har återigen har lyckats göra ett verktyg, som trots sin komplexitet, är så pass överskådlig och lättanvänd att jag kan undervisa totala nybörjare i den. 

David Engström, Ableton Certified Trainer 

* Wavetable ingår med Ableton Live 10 Suite. Den kan även köpas separat på Abletons websida för användare av Ableton Live Standard eller Ableton Live Intro.




 

Relaterade produkter

Populära artiklar

Ett piano för alla? - Casios nya Celviano serie

Denna artikel är för dig som är intresserad av eller är ute efter ett piano för hemmet, skolan eller replokalen.

Instrument 57 dagar sedan
Guide: Välj rätt frekvenser till ditt trådlösa system

Att använda ett trådlöst ljudsystem är det många som drömmer om. Att slippa den där långa kabeln till mikrofonen eller instrumentet. Det är en lyx att få medhörning direkt i örat istället från en scenmonitor. Ljudöverföringen i ett trådlöst system sker via analoga eller digitala frekvensband. Men vilket frekvensband ska man välja och kan dessa frekvenser krocka med exempelvis en mobiltelefon? Vi reder ut begreppen.

Live 240 dagar sedan
Slipp väderrelaterade träproblem med en gitarr i kolfiber

Hur kan man slippa gitarrproblem kopplade till årstider, luftfuktighet och temperaturskillnader? Trä är ett levande material som rör på sig med årstiderna vilket kan leda till torrsprickor, sjunket lock, vassa bandkanter och skev hals. Många försöker lösa dessa problem med luftfuktare men det ger inte ett hundraprocentigt skydd. En spännande lösning som tillkommit på senare tid är att köpa en gitarr som helt enkelt inte är gjord av trä.

Gitarr-Bas 988 dagar sedan
Spela in dina trummor med småmembrans kondensatormikrofoner

Det finns flera anledningar till varför det är vanligt att använda dynamiska mikrofoner till närmickning av trummor. De är stryktåliga, klarar högt ljudtryck och är i allmänhet billigare än kondensatormikrofoner, vilket är nog så viktigt om man ska micka upp varje trumma med en enskild mikrofon. Men för dig som sätter resultatet och ljudkvaliteten i första rummet finns det all anledning att tänka om.

Mikrofoner 1069 dagar sedan

Behöver du hjälp med köpet?

08-400 23 600

mån-fre 11:00-16:00