12 viktiga tips om hur du marknadsför din musik i sociala medier
Loading...
0
30 dagars öppet köp
Fri frakt över 500 kr
Räntefri avbetalning
Över 40 000 artiklar
detail picure
Studio 199 dagar sedan

12 viktiga tips om hur du marknadsför din musik i sociala medier

Roland Scandinavia

Om du är seriös i din satsning på en karriär inom musiken har du inte råd att förneka effekten av Sociala Medier. Genom att investera tid i att få till ett riktigt starkt (och trovärdigt) avtryck i den digitala världen har du alla förutsättningar för att snabbt öka kännedomen om ditt band, bygga en lojal fanbase, hitta och boka potentiella gig – för att till slut få hela musikvärlden att följa din utveckling. Gör ett halvdant försök och riskera slösa bort din tid eller bli känd som en ”attention

Roland Scandinavia intervjuar Chris King Robinson och Rosco Levee.

#1. Fokusera på att göra ett par saker riktigt bra 

Det vanligaste misstaget är att försöka vara på alla ställen samtidigt. Att få fram din musik online följer inte samma principer som att spamma alla tänkbara skivbolag med demokassetter. Det kommer endast leda till att du bränner ut dig eller blir tvungen att kopiera samma material till alla sociala kanaler (a big no-no). Fokusera istället på de forum där din målgrupp och dina fans redan håller till och skräddarsy ditt material för varje unik plattform. På så sätt ser du till att du alltid är relevant och förhindrar att dina fans tröttnar. Facebook är en speciellt bra plattform för att annonsera aktiviteter och spelningar. Instagram är det bästa valet när du ska skapa en image och definiera ditt varumärke. Twitter är ett perfekt verktyg för att skapa debatt, diskussion och interaktivitet mellan dina fans samt att länka till en blogg eller studiodagbok. YouTube är en given kanal för längre videomaterial så som “behind-the-scenes”-klipp och clinics.

#2. Dina fans blir bara så engagerade som du själv är

Föreställ dig att varje social plattform fungerar precis som ett café eller en pub. Om du endast uttrycker dina egna åsikter eller bombarderar dina fans med reklam kommer de till slut att tröttna. Tiden då fansen ställde sina idoler på en piedestal är förbi – vill du få engagemang måste du bjuda in till det. Ställ frågor. Lyssna på svaren. Svara på feedback på ett konstruktivt sätt utan att hamna i försvarsställning. “Svara helt enkelt dina fans så snabbt och ofta du kan”, tipsar blues-rockgitarristen Chris King Robinson (som själv har nästan fyra gånger fler Twitter-följare än Joe Bonamassa). Han fortsätter: “Dina fans är den enda anledningen till att du använder sociala medier.”

#3. Lägg ut material kontinuerligt - men överdriv inte

Ditt mål är att ge dina följare intrycket av att du och ditt band ständigt är aktiva och utvecklas, så vänta aldrig för länge med att uppdatera dina sociala plattformar. Speciella forum som Instagram och Twitter lämpar sig väl för att dela uttrycksfulla bilder med ett kortare budskap medan Facebook och Youtube ger utrymme att dela längre och mer beskrivande inlägg och videos. Om du har svårt att hinna med en kontinuerlig aktivitet under vissa perioder finns det smarta system som hjälper dig att förbereda inlägg i förväg. Hootsuite och Tweetdeck är två program som ser till att du är konsekvent och relevant i dina inlägg. “Sikta på att få ut ditt budskap med så få meningar som möjligt”, föreslår den erkände soul-rockartisten Rosco Levee. “Människor idag har inte tid att läsa en hel novell.”

#4. Sikta på snöbollseffekten

När du väl har nått en kändisstatus kommer dina fans och följare att gilla och dela de flesta av dina inlägg per automatik. Tills dess måste du konstant se till att dina inlägg är intressanta, underhållande, relevanta och lätta att dela. Förslagsvis varvar du tips på ny musik med tävlingar och online clinics. “Folk älskar att dela bra inlägg”, förklarar Robinson. “När jag började använda Twitter hade jag endast ett par gitarrister som följde mig. När de väl började dela mina Tweets bland sina följare fick jag deras följare – och på den vägen var det. Twitter ger en stark snöbollseffekt”. Av den anledningen är det lika viktigt att du tänker på vad du gillar och delar i sociala medier – även som privatperson, eftersom varje avtryck du lämnar kommer att forma dina fans och följares intryck av dig.

#5. Bjud in dina fans

Dagarna då rockstjärnor och artister byggde sin image genom att glänsa på sina piedestaler högt över sina fans är (tack och lov?) nästintill över. Använd dina inlägg till att skapa en gemenskap med och bland dina följare och låt dem känna sig delaktiga i din utveckling. “Videoklipp från rep…”, fortsätter Levee, ”Ta bilder på din utrustning. Det är alltid intressant att se hur band och artister agerar backstage och det får människor att känna att de verkligen är en del av din utveckling”.

#6. Lev efter 80/20-regeln

Om allt du lägger upp handlar om att sälja in ditt band (en så kallad “hard sell”) riskerar du snart att tappa trovärdighet och framstå som självupptagen eller desperat. En bra tumregel att luta dig mot är att 80% av dina inlägg ska ha ett personligt, inspirerande och relevant innehåll – utan att nödvändigtvis handla om ditt band eller din musik – och de resterande 20% kan du använda till att helhjärtat marknadsföra din musik. 

#7. Låt dig inte provoceras

Internet kan vara en riktig ormgrop där påhopp från totalt okända personer tyvärr är en etablerad del av vardagen. Låt dig aldrig provoceras till att gå in i en diskussion med nättroll, utan blockera uppenbara spamkonton eller användare som uttrycker tvivelaktiga åsikter. Lika viktigt är det att du själv föregår med gott exempel och svarar på konstruktiv kritik på ett balanserat sätt. “Undvik att lägga ut politiskt och religiöst innehåll eller kontroversiella åsikter”, tipsar Robinson, “eftersom heta ämnen oundvikligen kommer att uppfattas som frånstötande av vissa följare”.

#8. Framgång föder framgång

Kom ihåg att relationer på sociala medier bygger på ett givande och tagande. Om du anstränger dig lite extra för att skapa relationer med andra personer i branschen, oavsett om det är andra band, fotografer, lokala klubbar eller tidskrifter, kommer du att få mer synlighet och ha större chans att få erbjudanden om spelningar och intervjuer. Kom bara ihåg att ge något tillbaka – och dela deras nyheter med dina egna fans. 

#9. Allt handlar om tajming 

Idag är vi ständigt omgivna av information och reklam. Se därför till att uppdatera dina fans och följare om aktuella spelningar och andra events med jämna mellanrum. Undvik att försvinna i bruset genom att lägga ner tid på att lära dig när dina fans vanligtvis är online och försök att hitta den tid där du når flest. “Omkring kl. 19.00,” säger Levee, “är den tid som vanligtvis genererar flest interaktioner i England”. 

#10. Nätverka “IRL”

När du är ute på turné, använd tiden före och efter spelningen till att skapa nya fans. Mingla med publiken, närvara under delar av merch-försäljningen och samla in e-postadresser så att du kan hålla dina fans aktiva även via e-post. Det må vara ett gammalt knep, men ger ofta ett bra resultat.

#11. Glöm inte bort vikten av en bra hemsida

Alla band behöver en hemsida – precis som vilket varumärke som helst. Gör din hemsida till ett nav där dina fans och media kan ta del av allt från spelningar, release-datum, nyheter och bloggar. Promota din hemsida i sociala medier och länka sedan tillbaka till Facebook, Instagram, Twitter och dina övriga plattformar via hemsidan. Se också till att allt marknadsmaterial du producerar har uppdaterade länkar till relevanta hemsidor och sociala medier – och glöm inte bort vikten av hashtags för att sprida ditt band eller din musik till nya fans.

#12. Först och främst är du en musiker

Att underhålla och hitta nya fans tar tid och ju fler följare du får, desto mer tid går åt till att hålla dem aktiva. Se till att dela ansvaret bland alla bandmedlemmar och glöm inte att du i första hand är en musiker. Om marknadsföringen av din musik gör att du tappar din kreativitet, kommer du så småningom också att tappa dina fans. Sociala Medier är viktigt – men det är ingenting utan fantastisk musik.

- Rosco Levee är en erkänd singer-songwriter och gitarrist från Kent, England, aktuell med sitt band country- och bluesrockband Rosco Levee and the Southern Slide (www.roscolevee.com). 
- Chris King Robinson är klassad som en av dagens främsta unga bluesgitarrister och har haft en kometkarriär, blott 21 år gammal (www.chriskingrobinson.com).

Roland Corporation är ett världsledande varumärke inom digitala musikinstrument och ljudteknik sedan fler än 40 år tillbaka. Ända sedan Roland grundades i Japan år 1972 har ledordet varit innovation och varumärket är sedan länge en erkänd innovatör inom musikbranschen som ständigt utmanar gränserna för hur musik och teknologi kan förenas. Idag erbjuder varumärket Roland flertalet ledande produktkategorier inom både kvalitet och modern teknik, bland annat inom digitala trummor (V-Drums), gitarreffekter och förstärkare (BOSS), digitala pianon, syntar och keyboards samt ett professionellt DJ/Dance-sortiment (AIRA). Under 2017 förvärvades även det italienska varumärket V-MODA som specialiserat sig inom specialdesignade hörlurar för professionella DJs och OGs.
Som en del av Rolands långa historia har varumärket spelat en avgörande roll i skapandet av flera digitala musikgenrer och samarbetar med ett flertal av dagens världsledande artister och profiler så som Johnny Marr, Steve Vai, Gerry Leonard, Michael Schack, Craig Blundell, Thomas Lang, Massive Attack, Disclosure, Tom Odell, Debbie Knox-Hewson, Biffy Clyro och Anika Nilles.

Roland Online
Hemsida: https://www.roland.com/se
Facebook: https://www.facebook.com/RolandSverige/
Instagram: https://www.instagram.com/boss_europe/
Youtube: www.youtube.com/user/RolandChannel

Relaterade produkter

Populära artiklar

Möt Addictive Drums 2

Svensktillverkade Addictive Drums 2 (AD2) är ett av världens främsta mjukvaruinstrument för emulering av trumset. Det har vunnit otaliga priser och används regelbundet av flertalet av de mest framgångsrika musikskaparna såsom Max Martin, Ryan Tedder med flera.

Downloads 69 dagar sedan
Pioneer DDJ-400: DJ kontrollern för nybörjare med stora ambitioner

Pioneer DDJ-400 är en 2-kanals DJ-kontroller framtagen som instegsmodell för de som vill börja DJ:a. Enheten är designad för att smidigt kunna styra DJ-programmet rekordbox dj som medföljer gratis. Pioneer DDJ-400 är USB-driven och ansluts till en dator där DJ-mjukvaran finns installerad.

DJ 142 dagar sedan
Roland Cloud - Hämta ditt personliga syntsound via molnet

I takt med att musikskapandet har flyttat över till nätet har det blivit lättare (och framförallt billigare) att börja skapa egen musik. Men hårdvarans tid är inte över och till slut kommer varje musikproducent till en punkt då det är nödvändigt att bredda den egna ljudbilden för att skapa det unika sound som reflekterar just dem.

Downloads 177 dagar sedan
Mikrofoner från Sennheiser för sång och tal - Vilken ska man välja?

Är du ute efter en bra sångmikrofon men är osäker på vilken modell du ska välja? Du är nog inte ensam om att ställt dig den frågan. På emusic.se finns mängder med sångmikrofoner i olika prisklasser och utföranden, och det är inte alltid lätt att veta vilken modell man ska välja.

Studio 182 dagar sedan

Behöver du hjälp med köpet?

08-400 23 600

mån-fre 11:00-16:00